تیک تاک

دور نرو. بیا کنار دلم. من غیر از اینها که می نویسم، نوازش هم بلدم.

تیک تاک

دور نرو. بیا کنار دلم. من غیر از اینها که می نویسم، نوازش هم بلدم.

عشق در نگاه اول

هر دو گمان دارند که حسی آنی 

آنان را به یکدیگر پیوند داده است.

این گمان، زیباست

اما تردید، زیباتر است.

گمان دارند هرگز چیزی میانشان نبوده است؛

چرا که یکدیگر را نمی شناخته اند.

اما باید دید

عقیده خیابانها،

پلکانها و راهروهایی

که شاید سالها پیش

عبور آن دو را از کنار یگدیگر  دیده اند،

در این باره چیست.

می خواستم از آنها بپرسم

"آیا به یاد نمی آورید

رو به رو شدن در دری چرخان،

یک 'ببخشید' در ازدحام خیابان

و یک 'اشتباه گرفته اید.' در گوشی تلفن را؟"

اما پاسخشان را می دانم؛

"نه.".

چیزی را به یاد نمی آورند.

در شگفت می مانند، اگر بدانند که سالها بازیچه تقدیر بوده اند؛

تقدیری که هنوز بدل به سرنوشتشان نشده بود؛

تقدیری که آن دو را به هم نزدیک می کرد،

دورشان می کرد،

سد راهشان می شد،

خنده شیطنت آمیزش را فرو می خورد و کنار می رفت.

نشانه های گنگی هم بود:

شاید سه سال پیش یا سه شنبه گذشته

برگ درختی از شانه یکی بر شانه دیگری پرواز کرده باشد؛

چیزی که یکی گم کرده را دیگری پیدا کرده و برداشته،

شاید توپی در بوته های کودکی؛

دستگیره درها و زنگهایی که یکی لمس کرده

و اندکی بعد دیگری

و چمدانهایی همسایه در انبار.

شاید هم شبی هر دو یک خواب دیده باشند؛

خوابی که بیدارشان کرده و ناپدید شده.

هر آغاز، ادامه است.

و کتاب حوادث همیشه از نیمه گشوده می شود.


شاعر: ویسواوا شیمبورسکا

مترجم: یغما گلرویی

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم سه‌شنبه 3 شهریور 1394 ساعت 14:48 http://hamsadehha.blogsky.com

سلام
ممنون شعر خیلی زیبا بود
شما درست می گید تقدیر بازیهای عجیبی داره .
چند سال پیش من برای عمل جراخی بستری شدم بیمارستان . خواهرشوهرم و دخترش و ...آمدند ملاقات من . خانم پرستاری که اونجا بود با دختر خواهر شوهرم سلام و علیک گرمی کرد و گفت من چند سال پیش دانشجوی شما بودم .
وقتی ملاقات کننده ها رفتند اون خانم پرستار از من پرسید: دختر خواهرشوهرتون ازدواج کردند؟ گفتم نه.
...خلاصه کنم دختر خواهر شوهرم با برادر این خانم ازدواج کرد و جالبتر اینکه همین خانم پرستار هم عروس خواهرشوهرم شد! یعنی یک دختر دادند و یک دختر گرفتند
الان هر وقت این دو زوج خوشبخت منو می بینند گریزی می زنند به عمل جراحی پر برکت من !
امیدوارم تقدیری سرشار از خیر و برکت در انتظار شما باشه
...و ممنون برای اینکه همساده ها رو لینک کردید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد